Motoronderhoud: kilometer- of tijdsinterval?

Motoronderhoud: kilometer- of tijdsinterval?


Suzuki investeert enorm veel in research en ontwikkeling van technologie om motoren nog beter, zuiniger en betrouwbaarder te maken. Een bijkomend voordeel daarvan is, dat Suzuki’s steeds minder onderhoud nodig hebben. Slijtagegevoelige contactpunten zijn bijvoorbeeld al decennia geleden vervangen door elektronische ontstekingen. Metaalkwaliteiten en oppervlaktebehandelingen zijn in de loop der jaren sterk verbeterd waardoor er veel minder slijtage optreedt en er bijvoorbeeld veel minder vaak kleppen gesteld hoeven te worden. Ook is de kwaliteit van motorolie enorm verbeterd, waardoor de onderhoudsintervallen van de meeste motorfietsen tegenwoordig al op 12.000 km of meer liggen. Toch staat er in het instructieboek altijd een opmerking bij: 12.000 km of een jaar, wat het eerste wordt bereikt.

Veel mensen vragen zich af of het wel nodig is om de motor elk jaar naar de Suzuki dealer te brengen, zeker als de kilometerstand van de volgende beurt nog niet is bereikt. Maar het is echt nodig, want achteruitgang is niet alleen een kwestie van slijtage, maar ook van veroudering. In motorolie komen bijvoorbeeld niet alleen vuil- en slijtagedeeltjes terecht, maar ook benzine, condens en verbrandingsresten, vooral als er veel korte stukjes met de motor wordt gereden. Al deze verontreinigingen reageren met de motorolie en maken deze zuur, terwijl ze ook sludge – een soort drab – kunnen veroorzaken. Het zuur kan het inwendige van je motorblok aantasten en de sludge kan oliekanalen verstoppen. Deze chemische processen gaan gewoon door als de motor in de stalling staat., Dus ook als je je motor niet gebruikt.

Motorolie is niet de enige vloeistof die last heeft van veroudering. Ook remvloeistof veroudert. Remvloeistof is hygroscopisch, dat wil zeggen dat het water aantrekt. Dat water komt via de keerringen van de remklauwen en door de toch altijd ietwat poreuze wanden van de rubberen remslangen in de remleidingen terecht. Dat gaat heel langzaam, maar gaat wel continu door. Door het water daalt het kookpunt van de remvloeistof, waardoor kans op vorming van dampbellen ontstaat (vapour lock). Bovendien veroorzaakt het water corrosie in je remklauwen, waardoor ze vast gaan zitten. Remvloeistof moet daarom in elk geval elke twee jaar worden vervangen. Datzelfde geldt voor koelvloeistof. Daarin zitten diverse anti corrosiedopes, vuil bindende additieven en anti slijtagedopes. Die raken op den duur uitgewerkt waardoor je koelvloeistofpomp kapot kan gaan en de radiateur verstopt raakt met roest en vuil.

Er zijn nog meer onderdelen die last hebben van veroudering. Rubber droogt uit en veroudert onder invloed van UV-licht. Als banden of remslangen “droogte scheurtjes” beginnen te vertonen, moeten ze worden vervangen. Remblokken, die oud of weinig gebruikt worden, kunnen “verglazen”. Ze wekken dan steeds minder remkracht op. En dan is er nog een probleem met moderne benzine: daar zit tegenwoordig bio-ethanol in, dat ook weer water aantrekt. Dat geeft bacteriegroei, lakvorming, roestvoring en drabvorming in het brandstofsysteem. Dat kun je tegen te gaan door je Suzuki dealer eenmaal per jaar Forté MotoPower 1 en 2 aan het brandstofsysteem toe te laten voegen. Er zijn dus veel redenen om je Suzuki minstens eenmaal per jaar naar de Suzuki dealer te brengen: dan wordt alles gecontroleerd en alles wat moet worden vervangen wordt vervangen. Zo weet je zeker weet dat je weer een jaar veilig van je motorhobby kunt genieten en dat je motor in optimale conditie blijft.


Deel de pagina:   

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Meer informatie over het gebruik van cookies vind je in onze disclaimer.

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Meer informatie over het gebruik van cookies vind je in onze disclaimer.