Onderhoud Vrijdag: Aandrijfriem


Suzuki Scooters hebben een automatisch schakelende, continue variabele transmissie. Dat is gemakkelijker en comfortabeler voor de rijder, bovendien zorgt zo’n transmissie dat de motor bij het optrekken steeds exact het toerental aanhoudt waarbij de motor optimaal presteert. Dat doet zo’n CVT met behulp van een aandrijfriem, die is gemaakt van rubber dat is versterkt met koordlagen. De riem wordt door twee taps toelopende schijven aangedreven en loopt naar twee vergelijkbare schijven bij het achterwiel. De eveneens taps gevormde riem kan op verschillende hoogtes tussen die schijven worden geklemd, zodat de riem op verschillende diameters “loopt”.

Centrifugaalkoppeling

Het veranderen van de diameter gebeurt bij een CVT door de conische schijven naar elkaar toe schuiven of juist uit elkaar schuiven. Zo verandert het punt, waarop de afstand tussen de schijven precies een riembreedte is. Daardoor zakt de riem er verder of juist minder ver tussen. Zodra je gaat rijden en het motortoerental stijgt, schuift een van de twee voorste schijven naar de andere toe door een systeem met centrifugaalgewichtjes. De riem gaat daardoor op een hogere diameter lopen. En omdat de riem een vaste lengte heeft trekt ze de achterste twee schijven uit elkaar, zodat ze er dieper in kan wegzakken. De riem gaat dus voor op een steeds grotere diameter lopen, achter op een steeds kleinere. Daarmee verandert de overbrengingsverhouding traploos en continue.

Warmte

De aandrijfriem van de CVT brengt de aandrijfkracht over door middel van wrijvingskracht tussen de flanken van de riem en de conische schijven. Die wrijving veroorzaakt slijtage en warmteontwikkeling. Een Suzuki CVT heeft daarom vaak ventilatieopeningen in het huis, die koellucht langs de transmissie laten stromen. De filters in die openingen mogen niet verstopt zitten, want dan wordt de CVT te heet. Verder mag de riem niet te ver versleten raken. Als hij slijt wordt hij dunner, waardoor de overbrengingsverhoudingen veranderen en het vermogen niet meer goed wordt overgebracht. Er treedt ook meer slip op, waardoor het brandstofverbruik stijgt en de riemschijven harder slijten. Let op: de riem kan op den duur zelfs breken. Houd je daarom altijd aan het voorgeschreven onderhouds interval om schade te voorkomen.

brugman

Controleren

Om ervoor te zorgen dat de CVT optimaal functioneert, moet de staat van de riem en de filters bij elke onderhoudsbeurt worden gecontroleerd. Een versleten riem moet worden vervangen. Het is daarbij erg belangrijk dat de vervangende riem exact de goede lengte en de juiste flankhoek heeft. Ook is de kwaliteit van het rubber en de koordlagen van groot effect op het functioneren en de levensduur van de riem en de schijven. Kies daarom altijd voor een originele Suzuki aandrijfriem. Die is speciaal ontwikkeld voor de specifieke transmissie. Dat garandeert een lange levensduur, een laag brandstofverbruik en optimaal rijplezier.

Onderdelen kiezen AN400/Burgman 400:

Ben je op zoek naar een originele aandrijfriem, een pakking voor de behuizing, filters of dempers en rollen, dan kun je de volgende onderdeelnummers aanhouden. Een kit bevat alle onderdelen die je nodig hebt om de CVT te reviseren naar nieuwstaat.

fhdrf

 

 

 

 

 

Voor vragen en advies kan je terecht bij één van onze erkende Suzuki dealers.


Deel de pagina:   

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Meer informatie over het gebruik van cookies vind je in onze disclaimer.

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Meer informatie over het gebruik van cookies vind je in onze disclaimer.