Onderhoud Vrijdag: Bougies


Bougies: als de vonk overslaat…

In een viertaktmotor wordt benzine verbrand. Die verbranding begint met een vonk van de bougie. Die vonk moet krachtig zijn en op het juiste moment op de juiste plaats overslaan.

Een verbrandingsmotor zuigt een mengsel van benzine en lucht aan. Dat mengsel moet op exact het juiste moment worden verbrand. Dan wordt optimaal gebruik gemaakt van de hoge gasdruk, die door de verbranding ontstaat. Komt de vonk te vroeg, dan is de zuiger nog onderweg naar boven en wordt hij tegengewerkt. Dat kost vermogen. Gebeurt het te laat, dan is de zuiger al weer te ver naar beneden en mist de “klap” zijn effect. Het mengsel moet dus op exact het juiste moment worden aangestoken. Dat doet de bougie. Die heeft twee metalen contacten, die minder dan een millimeter van elkaar staan. Op deze twee “elektroden” wordt een hoge elektrische spanning van zo’n 30.000 Volt gezet. Daardoor springt er een vonk over tussen de elektroden. De vonk steekt het mengsel aan. Dat gaat razendsnel, in 2 milliseconden. Toch verloopt zo’n verbranding wel heel geordend. Als de vonk overslaat, loopt de temperatuur tussen de elektroden op tot enkele duizenden graden. Dat is genoeg om het benzine-luchtmengsel in brand te steken. Als het laagje benzine rond de elektroden van de bougie brandt, steekt dat het volgende laagje aan. En zo loopt er razendsnel een brandend laagje door de verbrandingskamer heen. Dat noemen we een “vlamfront”.

bougies

Isolator

Voor een goede verbranding moet de vonk ook exact op de juiste plaats overspringen, op een plaats waar het vlamfront goed weg kan, anders komt de verbranding te langzaam op gang en is de verbranding ook onvolledig. De vonk moet dus precies tussen de twee elektroden plaats vinden. Daarom worden de twee elektroden van elkaar gescheiden door een porseleinen huls, die voor elektrische isolatie zorgt. Het porselein is aan de buitenzijde geglazuurd om te voorkomen dat er vuildeeltjes op komen, waarlangs elektrische spanning kan “weglekken”. In het porselein is aluminiumoxide meegebakken voor een goede warmtegeleding. De bougie zou anders te heet worden. Dan smelten de elektroden of het porselein barst. De warmteafvoer mag echter ook niet te groot zijn, want als de bougie te koud blijft ontstaan er koolstofafzettingen. Koolstof geleidt elektriciteit. Er zou dus elektriciteit via de koolstof kunnen lopen, zonder dat er een vonk ontstaat. Een bougie moet dus heet genoeg worden om schoon te “branden”, maar koud genoeg om heel te blijven. Nu wordt niet elke motor even heet en dus moet ook de mate van warmteafvoer van bougies voor elke motor worden aangepast. Dat gebeurt door het contactvlak van de isolatorvoet met de buitenhuls te variëren.bougies gebruikt

Origineel is beter

Een bougie is bepaald geen universeel onderdeel. Hij is qua constructie exact afgestemd op de warmtehuishouding en het verbrandingsproces van de motor. Het is wel een slijtage-onderdeel. Door het vonken slijten de elektroden, waardoor de afstand ertussen groeit en de ontsteking op den duur slechter verloopt. Je merkt dan dat de prestaties van de motor afnemen, dat de motor slechter start en dat het brandstofverbruik toeneemt. Bougies moeten daarom op het door Suzuki voorgeschreven interval worden vervangen. Kies daarbij altijd voor exact dat type bougie dat Suzuki voor jouw motor voorschrijft, dan weet je zeker dat je motor vlekkeloos functioneert.

Ga voor meer informatie langs bij één van de Suzuki dealers.


Deel de pagina:   

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Meer informatie over het gebruik van cookies vind je in onze disclaimer.

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Meer informatie over het gebruik van cookies vind je in onze disclaimer.