Onderhoud Vrijdag: Luchtfilters


Een motor heeft veel lucht nodig om benzine te verbranden. In lucht zit echter niet alleen zuurstof, er zitten ook vuil- en stofdeeltjes in. Die veroorzaken veel slijtage als ze in de motor terecht komen. Het luchtfilter voorkomt dat.

De lucht om je heen lijkt misschien schoon, toch zitten er minuscule stof- en vuildeeltjes in, zoals zeezout, zand, pollen, schimmels, bacteriën en roet uit auto’s. Sommige van die deeltjes zijn keihard. Ze werken in de motor als schuurpapier en kunnen een nieuw motorblok in een paar honderd kilometer totaal vernielen. Daarom heeft elke Suzuki een hoogwaardig luchtfilter, dat al deze deeltjes uit de lucht zeeft. De filter was vroeger uit een poreuze, geïmpregneerde papiersoort gemaakt, tegenwoordig wordt er vaak geperste kunststofvezel gebruikt. Het effect is hetzelfde: er zitten minuscule gaatjes in. Deze gaatjes zijn groot genoeg om veel lucht door te laten, terwijl ze klein genoeg zijn om vuildeeltjes vanaf 3 micron (0,003 mm) tegen te houden.

 

Luchtfilter gebruikt

Filter

Om 1 kg benzine volledig te verbranden is 14 kg lucht nodig. Dat is grofweg 17 m3. Het is een hele kunst om die hoeveelheid lucht ongehinderd de motor in te laten stromen. Vooral wanneer je een filter in de doorgang plaatst. Het kost kracht om lucht door de kleine gaatjes te zuigen. Vandaar dat motorfabrikanten proberen een groot filteroppervlak te creëren. Want hoe groter het papieroppervlak, hoe meer gaatjes en hoe kleiner de doorstroomweerstand. Om dat te bereiken wordt het papier van een luchtfilter als een harmonica opgevouwen. Zo kun je in een kleine ruimte toch een heel groot papieroppervlak kwijt, met een minimale doorstroomweerstand. Helaas wordt die weerstand groter als het filter vervuild raakt. Logisch, want de vuildeeltjes blokkeren de luchtkanaaltjes waar ze niet doorheen kunnen. Er blijven dus steeds minder luchtkanaaltjes over. Er komt dus steeds minder lucht in de motor terecht. Bovendien kost het aanzuigen van lucht steeds meer kracht. Dat leidt tot vermogensverlies, slecht starten, een verhoogd brandstofverbruik, een slechtere gasrespons en een verhoogde slijtage van het motorblok. Om dergelijke problemen te voorkomen moeten papierfilters worden vervangen wanneer de levensduur, waarop het filter is ontworpen, is bereikt,

Kies voor kwaliteit

Er is een groot kwaliteitsverschil tussen originele Suzuki luchtfilters en sommige imitatie luchtfilters. Het materiaal van een hoogwaardig luchtfilter is opgebouwd uit lagen van verschillende grofheid, waarbij grote vuildeeltjes in de bovenste lagen worden opgevangen en kleinere in de diepere lagen terechtkomen. Daardoor kan een goed luchtfilter veel vuil opnemen voordat de doorstroomweerstand toeneemt. Bij goedkope filters is dat niet zo, zodat ze eerder verstopt raken. Ook is het papier bij goedkope luchtfilters vaak niet regelmatig gevouwen, waardoor stromingsverschillen en vreemde luchtwervelingen ontstaan, die het vermogen beïnvloeden. Deze filters hebben bovendien vaak minder papier, met grovere mazen om de doorstroomweerstand desondanks te beperken. Daardoor komt er meer vuil in de motor terecht en neemt de slijtage snel toe. Kies daarom altijd voor een origineel, hoogwaardig Suzuki luchtfilter. Dan weet je zeker dat je motor optimaal is beschermd en altijd optimale prestaties levert!

Vind hier een Suzuki motor dealer om de filter te kopen.


Deel de pagina:   

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Meer informatie over het gebruik van cookies vind je in onze disclaimer.

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Meer informatie over het gebruik van cookies vind je in onze disclaimer.