Onderhoud Vrijdag: Motorolie


Een motorfietsmotor wordt gesmeerd met olie. Daar zijn veel kwaliteiten in. Maar zelfs de beste motorolie moet regelmatig worden ververst door olie met de juiste specificaties. Suzuki adviseert daarvoor Ecstar olie.

De olie in je motorblok heeft meerdere taken. Olie moet warmte van hete plekken afvoeren, het moet vuil- en slijtagedeeltjes binden en het moet glijdende onderdelen van elkaar houden. De kwaliteit moet daarvoor optimaal zijn. Nu zijn er drie “kwaliteiten”: mineraal, synthetisch en semi-synthetisch. Minerale olie is afkomstig uit ruwe aardolie en daardoor niet helemaal zuiver. Synthetische olie is wel zuiver, omdat je die helemaal zelf maakt, in een laboratorium. Soms worden minerale en synthetische oliën gemengd om een betaalbare en toch hoogwaardige olie te krijgen. Dan spreekt  men van een “semi-syntheet”.

Dopes
Om de olie nog verder te verbeteren, worden nog talloze additieven of dopes aan motorolie toegevoegd. Zo zijn er bijvoorbeeld dopes die schuimen tegengaan, die vuil inkapselen en zwevend houden, dopes die oxidatie tegengaan, dopes die rubber van keerringen soepel houden en dopes die de smeerfilm versterken. Vaak zijn er ook dopes toegevoegd die speciaal zijn afgestemd op een bepaald motorblok of op de specifieke eisen van een motorfietsfabrikant. Zo heeft Suzuki haar eigen “Ecstar”-olie ontwikkeld. Dat is een synthetische high-performance motorolie met een additievenpakket dat speciaal is afgestemd op de gebruikte constructies en materialen in Suzuki motorfietsen.

Viscositeit
Olie moet snel naar de te smeren delen gepompt worden. De olie mag daarvoor niet te “dik” zijn, te viskeus. Maar de olie mag ook niet te “dun” zijn, want dan is de smeerfilm niet sterk genoeg. De juiste viscositeit is dus belangrijk. Helaas wordt olie dunner als de motor heet wordt. Daarom is er een “Viscositeits-index verbeteraar” toegevoegd. Dat is een lang molecuul, dat zich oprolt als het koud is en uitrolt als het warm wordt. Zo zorgt het ervoor dat de olie minder snel dun wordt als ze opwarmt. Synthetische oliën hebben van zich een stabieler viscositeitsverloop dan minerale oliën en hebben dus minder VI-verbeteraar nodig. Dat is voor motorfietsen belangrijk, want daarbij draait de transmissie in de motorolie. De VI-moleculen kunnen tussen de tandwielen van de transmissie kapot worden gemalen, waardoor de motorolie bij bedrijfstemperatuur te dun wordt. Synthetische oliën hebben hier dus minder last van.

Verversen
De kwaliteit van motorolie gaat door het gebruik achteruit. De viscositeit loopt terug doordat brandstof en condens in de olie oplost en doordat VI moleculen worden vermalen. Maar olie raakt ook vervuild met roet, vuil en slijtagedeeltjes. Daardoor raken de dopes in de olie verzadigd en opgebruikt. De olie beschermt dan niet goed meer en kan zelfs zuur worden, waardoor het motoronderdelen aantast. Vooral dynamo’s zijn hier gevoelig voor, omdat die bij motorfietsen in de motorolie draaien. Motorolie moet daarom elk jaar of op het voorgeschreven kilometerinterval worden vervangen door een kwalitatief hoogwaardige olie. Suzuki adviseert daarvoor Ecstar olie. Deze synthetische olie is speciaal ontwikkeld voor en door Suzuki en bevat daarom ook precies het optimale additievenpakket om jouw Suzuki optimaal te laten presteren, kilometer na kilometer!

motor

Ga voor meer informatie langs bij een Suzuki dealer bij jou in de buurt, klik hier.


Deel de pagina:   

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Meer informatie over het gebruik van cookies vind je in onze disclaimer.

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Meer informatie over het gebruik van cookies vind je in onze disclaimer.