Onderhoud Vrijdag: Oliefilters


Motorolie voorkomt contact tussen bewegende delen en voert warmte, vuil en slijtagedeeltjes af. Die deeltjes moeten natuurlijk wel worden afgefilterd, zodat ze niet terug de motor in gaan. Een kwalitatief hoogwaardig oliefilter is daarvoor essentieel.

Een motorblok zit vol draaiende en glijdende delen. Doordat die onderdelen goed gesmeerd worden, is de slijtage minimaal. Toch zijn er altijd momenten van “grenssmering”, waarin er wat metaalcontact is en er minuscule slijtagedeeltjes in de motorolie terecht komen. Dat geldt ook voor roetdeeltjes uit uitlaatgas, dat langs de zuigers wordt geblazen. Bij motorfietsen komen daar de slijtagedeeltjes van de koppelingsplaten bij, omdat die bij motorfietsen ook in de motorolie draaien. Zouden die deeltjes niet uit de olie worden gefilterd, dan zou de olie langzaam veranderen van een smeermiddel in een schuurpasta, met hoge slijtage van dien. Ook is het mogelijk dat vuildeeltjes zich in oliekanalen nestelen en de doorstroom beperken. Dan krijgen de glijdende onderdelen niet genoeg olie en kan er grote motorschade optreden. Daarom zijn Suzuki motoren altijd uitgerust met een hoogwaardig oliefilter.

Veel techniek

Je ziet het er niet aan af, maar er komt nog best wat bij kijken om een goed oliefilter te maken. Zo is het belangrijk dat een oliefilter de doorstroming van de olie niet smoort en dat ze veel vuil kan opslaan. Daarom bestaat een filter uit een lange strook filterpapier, die tot een harmonica is opgevouwen. Zo kan een groot doorstoomoppervlak in een kleine ruimte worden verpakt. Het papier zelf is bij een hoogwaardig filter opgebouwd uit meerdere lagen met een verschillende grofheid. Zo worden grove vuildeeltjes in de bovenlaag afgevangen, terwijl kleine deeltjes in de diepere lagen terecht komen. Dat vergroot de opnamecapaciteit enorm. Bij cartridge-oliefilters is het filter in een blikken behuizing geplaatst. Daarin zit dan ook een overdrukklepje, dat open gaat als het filter verstopt raakt. Zo blijft de smering altijd gegarandeerd. Een terugslagklep in de aanvoeropeningen zorgt bovendien dat het filter niet leeg kan lopen als de motor stil staat. Dan hoeft het filter na de start niet helemaal volgepompt te worden voordat de smering op gang komt.

olie filter gebruikt nieuw

Kies voor kwaliteit

Natuurlijk is het nooit verstandig om te wachten tot het filter zo vuil is, dat het overdrukklepje open gaat. Er komt dan immers ongefilterde olie in het blok terecht, met het risico op extra slijtage en verstopping. De capaciteit van het filter is berekend op het onderhoudsinterval van de motor en moet daarom op de voorgeschreven intervallen worden vervangen. Kies daarbij altijd voor een origineel Suzuki oliefilter. Goedkope imitatiefilters kunnen er van buiten hetzelfde uitzien, maar inwendig heel anders zijn. Vaak zit er minder papier in en is dat papier niet uit meerdere lagen opgebouwd, waardoor het snel verstopt zit. Het komt ook voor dat het filter slecht gelijmd is of dat de klepjes slecht afdichten, zodat de motor ongefilterde olie krijgt en kapot gaat. Verder kan het blik van het filter dun of slecht zijn, zodat het scheurt of doorroest. Neem dus geen risico en kies voor een origineel Suzuki-filter, dan weet je zeker dat je topkwaliteit hebt en dat je motor optimaal beschermd is.

Ga voor meer informatie langs bij een Suzuki dealer bij jou in de buurt, klik hier.


Deel de pagina:   

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Meer informatie over het gebruik van cookies vind je in onze disclaimer.

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Meer informatie over het gebruik van cookies vind je in onze disclaimer.