Onderhoud Vrijdag: Remblokken


Wanneer je in het remhendel knijpt, pers je de remblokken tegen de remschijven aan. Zo ontstaat frictie. De wrijvingskracht van het remblok remt de motorfiets af. Voor een goede doseerbaarheid en een optimale remkracht is de kwaliteit van het remblok cruciaal.

remblokken 1Remmen is een krachtenspel. Je duwt een remblok tegen de remschijf aan. Daardoor “schuurt” het remblok over de remschijf. Er ontstaat dus een wrijvingskracht tussen de remschijf en de remblokken. Die wrijvingskracht vertraagt de remschijf en daarmee het wiel. Het vertragende wiel remt de motorfiets af. Dat is één kant van het verhaal. De andere kant is een energieverhaal. Snelheid is immers een vorm van energie. Waar blijft die “kinetische” energie als je afremt? Die wordt door de wrijving omgezet in hitte. Die hitte trekt in de remschijf, in de remblokken en in de remklauw en wordt vervolgens afgestaan aan de rijwind.

 

Remblokken

De twee effecten stellen bijzondere eisen aan een remblok. Dat moet een hoge wrijvingscoëfficiënt op het materiaal van de remschijf geven, maar niet zo hoog dat de rem te agressief wordt. De remkracht van het remblok moet voorspelbaar en goed te doseren zijn, zowel met koude als met hete remmen. Het blok moet dus ook hoge temperaturen kunnen doorstaan zonder dat de frictie wegvalt (fading). Het is daarom een hele wetenschap om een kwalitatief hoogwaardig remblok te maken. Daarvoor zijn ongeveer tweehonderd mogelijke componenten, waarvan er 25 in een recept zitten. Dat wordt in poedervorm op een stalen ankerplaat geperst en gebakken, met daartussen een speciale hechtlaag die zorgt dat het voeringmateriaal niet loslaat van de ankerplaat. Het recept zelf is afhankelijk van de eisen van de motorfabrikant. Het is afgestemd op het remsysteem en op het gebruikte remschijfmateriaal, meestal een soort RVS. De werking van het ABS-systeem is doorgaans ook afgeregeld op de specifieke wrijvingseigenschappen van het remblok.

 remblokken 2

Op tijd vervangen

Remblokken slijten. Als het voeringmateriaal op is, komt de stalen ankerplaat op de remschijf. Dat geeft veel minder frictie, waardoor je remweg veel langer wordt. Bovendien gaat dat staal op de remschijf invreten, waardoor de remschijf beschadigt. Daarom moeten de dikte en toestand van de remblokken regelmatig gecontroleerd worden. De Suzuki dealer doet dat bij elke onderhoudsbeurt. Als de remblokken dun worden, moeten ze worden vervangen. Je ziet dat doorgaans aan de sleuven in het remblok: als die zover weggesleten zijn, dat ze niet meer zichtbaar zijn, is de minimum maat bereikt. Remblokken kunnen overigens ook verouderen. Ze verglazen of worden glad door shampoos waarmee de motor is gewassen. Versleten of verouderde remblokken moeten worden vervangen. Dat vereist vakmanschap. Je kunt het beste aan de Suzuki dealer overlaten. Dan weet je ook zeker dat je originele remblokken krijgt. Dat is belangrijk, want het voeringmateriaal van goedkope imitatieblokken kan afbrokkelen, fading vertonen of van de ankerplaat loslaten, terwijl ook de remwerking te wensen over laat. Originele blokken zijn altijd van topkwaliteit. Dat rijdt prettiger én veiliger!


Deel de pagina:   

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Meer informatie over het gebruik van cookies vind je in onze disclaimer.

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Meer informatie over het gebruik van cookies vind je in onze disclaimer.