Werken bij Suzuki – Rico Stouwdam


Vandaag spreken we Rico Stouwdam. Hij komt uit Harderwijk en wordt ook wel gezien als ‘het gezicht’ van de werkplaats. Hij is een motorfanaat en bezit zelf een GSX-R1000 en daarnaast een Swift Sport. Hij vertelde ons wat hij bij Suzuki doet en hoe het is om hier te werken.

rico

Wat houdt jouw functie in?
Ik ben vrijwel altijd te vinden in de werkplaats. Als hoofd van de afdeling stuur ik 3 monteurs aan en zorg ik dat daar alles rijlt en zijlt. Ik verdeel het werk over de monteurs en ik zorg dat alles op tijd af is en de juiste dingen worden gedaan. Met het sleutelen zelf ben ik dus niet fysiek bezig maar ik ben er wel bij betrokken. Dat is ook wel weer het leuke. Je krijgt geen vieze handen maar je bent wel technisch bezig.

Doe je dat alleen voor auto’s of ook voor motoren?
Nee alles eigenlijk. Auto’s, motorfietsen en marine. Maar bij motorfietsen ligt stiekem wel mijn passie. Ik wilde in mijn werk wel altijd al graag de combinatie tussen de twee (auto’s en motoren). Dat heb ik hier gevonden bij Suzuki. Je kunt je hier met van alles bezig houden en eigenlijk fanaat van alles zijn. Voertuigen met twee of vier wielen of met een schroef het kan hier allemaal. Dat is eigenlijk wel uniek, die veelzijdigheid.

Wat maakt deze werkplaats anders dan anderen?
Ons High Tech Center onderscheidt zich ook door die veelzijdigheid, van het rijklaar maken van grote aantal huurauto’s tot het oplossen van bijzondere problemen en storingen (al komt dit zelden voor natuurlijk met zo’n goed product…). Deze opdrachten verlaten pas de werkplaats als het probleem naar wens is opgelost. We houden ons bezig met het passen en testen van accessoires en het onderhouden van de persdemo’s van zowel de auto’s als de motoren, om die in top conditie te houden. Het werk wat wij afleveren moet dus 300% zijn, net even een stapje beter.

Worden er ook trainingen gegeven en houdt jij je hiermee bezig?
We hebben intern een collega die zich bezig houdt met trainingen. We helpen wel mee met de voorbereidingen. Ik zorg bijvoorbeeld voor dat de voertuigen worden klaar gemaakt voor de opdracht van de training. Ook probeer ik de meeste trainingen bij te wonen om ook mijn kennis op peil te houden.

Hoe ziet je ochtendritueel eruit?
Ik kom vaak op de motor, dus het is eerst even omkleden als ik bij het High Tech Center arriveer. Nadat ik me heb omgekleed pak ik eerst een bak koffie! Het eerste wat ik dan doe is het opstarten van de computer en ik check dan eerst mijn e-mail, zo veel mogelijk. Verder is het heel belangrijk dat de monteurs weten wat ze moeten doen, dat heb ik de dag er voor al voorbereid. We bespreken aan het begin van de dag even door hoe het werkaanbod eruit ziet, wat we kunnen verwachten en wie wat zal gaan doen. Verder hangt het heel erg van de dag af. Er zijn dingen die dagelijks moeten gebeuren maar ook dingen waarvan je denkt, daar ga ik me vandaag even extra op focussen. Maar er komt heel veel op me af wat niet van te voren te plannen is!

Heb je ook veel met andere afdelingen te maken?
We werken in de werkplaats heel nauw samen met collega’s van kantoor. We wisselen veel informatie uit en overleggen samen, dat zijn eigenlijk onze monteurs achter het bureau.
Daarnaast heb ik ook veel te maken met PR. In de werkplaats verzorgen we de auto’s voor de pers. Rahul van de marketing afdeling loopt dagelijks een paar keer naar beneden. Voordat hij een auto of motor uitgeeft moeten wij de auto of motor volledig binnenste buiten hebben gekeerd, technisch en optisch 300%. In die zin zou je dus kunnen zeggen dat Rahul een hele goede klant is van mij, haha.

Als je kijkt naar het merk Suzuki en waar het voor staat, wat is dan het eerste wat bij je opkomt?
Eigenzinnig en eigenwijs. Dit merk gaat heel erg haar eigen gang en dat geldt voor alle drie de productlijnen, maar is wel enorm betrouwbaar en infinitief. We doen het anders dan de anderen. Wat je hier binnen de Nimag ziet is dat het familiegevoel heel belangrijk is. Daarom hebben we beneden in de hal ook een huiskamer. Mensen worden betrokken bij de actuele dingen die gebeuren. Collega’s van alle verschillende afdelingen maar ook dealers.

En zie je deze dingen terug in de werksfeer?
Ja zeker, het familiegevoel wordt echt vast gehouden en dat werkt ook heel goed.
Ik heb met heel veel afdelingen te maken, je voelt je wel overal bij betrokken en je denkt mee over bepaalde dingen. De betrokkenheid en waardering maakt het wel heel prettig om hier te werken. Bijvoorbeeld ook met de nieuwe website. We zijn daar allemaal wel betrokken bij geweest en hebben allemaal gekeken hoe de website werkte en hoe we het konden verbeteren.
Het is gewoon een fijne sfeer om in te werken. Het is wel eens heel hectisch en dan is het ook wel fijn als je kan rekenen op je collega’s.


Deel de pagina:   

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Meer informatie over het gebruik van cookies vind je in onze disclaimer.

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Meer informatie over het gebruik van cookies vind je in onze disclaimer.