Werken bij Suzuki – Wouter van der Horst


Vandaag spreken we Wouter van der Horst, 25 jaar, uit omgeving Eindhoven. Hij begon vorig jaar als stagiair op de Marketing afdeling en is inmiddels alweer een half jaar werkzaam als Product Marketeer op de afdeling Sales Auto.


Wat houdt jouw functie in?

16997755_1379272215456408_2528400550556703892_n

De markt in kaart brengen en daar onze producten – auto’s dus – op afstemmen. Dit gaat voornamelijk om de prijs, specificaties en uitrusting.
Wij krijgen vanuit Japan het model aangeleverd met een reeks aan opties. Het model staat vast, de eventuele aanpassingen zijn aan ons, en dat is telkens een uitdaging!

Moet er voor de Nederlandse markt nog veel aangepast worden?

Ik merk dat bepaalde opties als cruise control en airco in Nederland steeds meer worden verwacht als standaard. Dat is voor de Nederlandse markt erg belangrijk dus daar moeten we op inspelen.

Hoe ziet jouw ochtendritueel eruit op kantoor?

Als eerst altijd even een rondje langs de werkplaats om te vragen hoe hun weekend was of hoe het gaat. Ik werk niet direct samen met de werkplaats vanuit Sales, dit doe ik meer vanuit mijn eigen achtergrond. Ik heb zelf namelijk in eerste instantie op een werkplaats gewerkt. Dan haal ik koffie voor de directe collega’s, niet voor iedereen want dan ben ik 2.5 uur bezig. Vervolgens kijk ik wat er allemaal gaande is, waar prioriteiten liggen.

Hoe is de sfeer op jouw afdeling?

Ik zit met 2 andere Product Marketeers op de afdeling. Volgens mij word je hier bij Suzuki uitgezocht om zo eigenwijs mogelijk te zijn, dat heb je als Product Marketeer ook echt nodig. Hoe meer eigen mening en gedachten, hoe beter! We kunnen het heel goed met elkaar vinden, maar we hebben alle 3 heel sterke eigen meningen. Boven ons zit dan nog de General Manager Sales, daar rapporteren we aan. Hij is heel duidelijk en stuurt kort en krachtig aan, en dat werkt heel fijn.

En de algemene sfeer op kantoor? Past die bij het merk Suzuki?

Er hangt hier een heel andere sfeer dan bijvoorbeeld bij Ford, waar ik eerst zat. Hier voel ik echt dat ‘’we samen het product neerzetten’’. We maken niet een product en schuiven die de markt in. We maken het product samen met de consument, en dat merk je hier aan alles. Er is een connectie tussen de klant en de importeur, dat vind ik het meest opvallend.

Op welke manier werk je samen met de dealers?

In mijn dagelijkse taken spreek ik veel met dealers. Vooral als we kijken naar de markt, dan vragen we aan de dealers: ‘’Wat is er nou echt nodig volgens jou om dit model een succes te maken?’’ Dat kan bijvoorbeeld een andere soort velg of striping zijn, van kleine tot grote dingen. En dat nemen we ook daadwerkelijk mee in onze strategie en uiteindelijke ontwerp.

Waar gaat de automotive markt en dus Suzuki naar toe?

Ik zie dat het twee kanten op kan gaan: online of toch nog dichterbij de klant.
Je ziet dat sommige importeurs erg bezig zijn met het online verkopen van auto’s en de rol van de dealer steeds meer wegnemen. Maar je ziet ook  importeurs die graag met veel dealers werken en zo dicht bij de klant staan, zoals Suzuki. Een auto is toch, op je huis na, één van de duurtste aankopen die je doet en dat wil je wel goed doen.

Tot slot, welk Suzuki model is jouw ultieme favoriet?

De nieuwe Swift 2017, die zou ik heel graag willen en ik vind dat er alles op zit wat er op zou moeten om het een geweldige auto te maken. We moeten alleen nog heel even wachten…

En qua Motoren?

De GSX-R1000R  is mijn ultieme favoriet. En op het gebied van adventure zou ik gaan voor de DL1000 in geel. Gewoon een mooie motor en lekker opvallend.
Mijn motorrijbewijs heb ik nog niet, maar dat volgt snel! Voor nu houd ik het bij Motorcross en MotoGP kijken. De TT Assen is toch wel het mooiste wat er is. De sfeer is ongekend en de mensen allemaal even wild van motoren.


Deel de pagina:   

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Meer informatie over het gebruik van cookies vind je in onze disclaimer.

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Meer informatie over het gebruik van cookies vind je in onze disclaimer.