De aanloop


01_IMG_0409

Eind september 2017 vertrekken wij (Jan Bambacht en Willemien Potkamp) vanuit Den Bosch met twee motoren naar Nepal. Naar de aanloop tot september zullen wij nog allerlei acties ondernemen om er voor te zorgen dat op ons einddoel een cheque uitgereikt gaat worden aan onze Stichting Kinderen van Kathamandu.
Hoe is dit allemaal ontstaan? Wij zijn nauw verbonden met Nepal na een auto/motorreis door China, Tibet en Nepal in 2015. De dag nadat wij uit Kathmandu vertrokken( 25 april 2015) kreeg Nepal één van de heftigste aardbevingen in de geschiedenis te verwerken. In februari 2016 zijn we terug gegaan naar Nepal om te kijken en te helpen. We hebben daar ter plekke 2 Suzuki Pulsars gehuurd (250 cc). Maar hoe ga je nu helpen? Giro 555 misschien? Dit paste niet bij ons.

Daarom hebben we zelf geld ingezameld bij familie, vrienden en bekenden. Ook al onze motorvrienden bij diverse clubs waren gul. Ter plekke zijn we na onderzoek in contact gekomen met de voorzitster Ger Peeters. Zij vertelde over Maitri Griha, en over het zwaar beschadigde huurpand waarin zij toen nog zaten. Wij zijn daar toen gaan kijken. Dit project raakte ons enorm en hierdoor hebben wij toen besloten het gedoneerde geld rechtstreeks en uiteraard volledig aan de stichting te schenken voor de nieuwbouw. Zo is de bal voor ons rond, hulp voor de gevolgen van de aardbeving in combinatie met hulp aan (gehandicapte)kinderen in Nepal. In Nederland werken wij ook al zo’n 10 jaar als vrijwilliger voor Stichtingen die zich inzetten voor hulp aan (gehandicapte) kinderen in nood.

02_IMG_0172

Weer thuis ga je nadenken over het zaadje dat ooit geplant is om een (droom)reis te maken i.c.m. vrijwilligerswerk. Wat eerst een reis per vliegtuig zou worden naar India/Nepal is uiteindelijk een motorreis geworden van Den Bosch naar Nepal. Via Turkije, Iran, Pakistan, India naar Nepal.
Met onze huidige Suzuki Intruders, C800 en C1800, is dit niet zo’n goed idee. Niet vanwege alle bling bling die vooral Willemien op haar Intruder heeft, maar ook niet vanwege het vermogen en gewicht. Ook mijn Intruder heb ik helemaal verbouwd met een hoger stuur en een mooie batwing erop, maar ook die is niet echt geschikt en helemaal te zwaar qua gewicht en vermogen. Natuurlijk zou je met elke Suzuki deze reis kunnen maken, maar ik heb gekozen voor de V-Strom 650 XT Adventure. Willemien kon helaas al helemaal niet proefrijden want tijdens de reis in 2016 in Nepal heeft zij een ongeluk gehad met de Pulsar. Ze heeft met de voorrem geremd, op en zandpad, en dat is natuurlijk (achteraf) niet handig. In een reflex gebeuren dit soort dingen, zelfs nadat ze al 25 jaar motor rijdt. Met 3 gebroken en diverse gekneusde ribben moest ze in de middle of nowhere gewoon nog 95 km zelf terug rijden naar Kathmandu. Daarna heeft ze toch nog geprobeerd een aantal dagen door te rijden maar de wegen In Nepal zijn zo slecht dat het geen doen was. De pijn werd ondanks medicatie heviger dus helaas heb ik deze vakantie diverse tochtjes alleen moeten rijden. We gaan die mooie tochtjes zeker samen overdoen als we in 2018 in Nepal zijn.

Ik ben op zoek gegaan naar een geschikte motor, maar hoe weet je wat nu geschikt is en wat zijn de ideale motoren. Maanden hebben we diverse motorzaken bezocht, een Excel overzicht gemaakt va alle verschillen van zo’n 5 verschillende motoren en uiteindelijk blijven er in november nog 2 over. Hier zat echter geen Suzuki bij. We waren een weekendje weg met vrienden in Biddinghuizen en gingen met hen motorzaken bezoeken. We kwamen bij Motoport Almere uit en daar hadden ze een mooie 2e hands Suzuki V-Strom 650XT staan. We vertelden over onze reis en de dealer snapte maar niet dat ik nog niet voor een Suzuki had gekozen. Dit was eigenlijk nog niet bij me opgekomen en ik beloofde hem dat ik een proefritje zou maken.

03_IMG_0503

Eenmaal thuis heb ik gelijk een afspraak gemaakt bij Motoport in Den Bosch. Zeker doordat wij al vele jaren Suzuki Intruders hebben, zijn wij helemaal niet zo bekend met all-road motoren en is alles dus nieuw voor ons. We zijn enorm goed geholpen door Hans Verweij. Hij heeft veel eigen ervaring en gaf in eerdere bezoeken al enorm veel goede tips en trics om over na te denken en uit te zoeken.
Toen heb ik een proefrit ingepland met de Suzuki V-Strom 650XT. Ik zat er nog geen 5 minuten op en ik was helemaal verkocht. Wat reed dat lekker en wat een fijne zit voor mijn lengte. Deal gesloten dus en toen maar wachten, wachten en wachten want de koffers werden maar niet geleverd. In de tussentijd werd Motoport enorm enthousiast over onze reis en ons goede doel dat ze besloten om ons voor deze reis aan te kleden met Dane kleding. Nu kunnen wij met het geld dat wij hiervoor gereserveerd hadden weer voor een deel besteden aan ons goede doel. Ontzettend blij mee en enorm dankbaar. En dan eindelijk op 11 februari is het zover. We mochten de motoren halen. Kriebels in de buik en enorm enthousiast. Daar stonden ze nu compleet met koffers erop en wat waren ze prachtig.
30 juni was voor ons beiden onze laatste werkdag en dat voelt toch wel raar. Dit omdat we niet weten wat er na dat half jaar gebeurd. Blijven we daar, rijden we door naar Bali of Japan of gaan we toch naar huis. De tijd zal het leren.
Wil je meer weten over onze reis van 2015, 2016 en onze toekomstige reis, volg ons dan op onze facebookpagina: Roadtrip Den Bosch to Nepal. Hier vindt je veel foto’s maar ook filmpjes terug van de wegen in Nepal die we hebben bereden en wellicht snap je dan dat een all-road motor het beste is voor deze reis. Op dit blog zullen we regelmatig onze verhalen en ervaringen met jullie delen. We houden jullie op de hoogte!


Deel de pagina:   

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Meer informatie over het gebruik van cookies vind je in onze disclaimer.

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Meer informatie over het gebruik van cookies vind je in onze disclaimer.