Onderhoud Vrijdag: Remvloeistof


Remvloeistof zorgt dat de remkracht van je rempomp naar de remklauw wordt gebracht. Die remklauwen worden heet. Je mag dan ook niet zomaar met elke vloeistof bijvullen. Op je remreservoir staat wat erin moet.

Vloeistof is heel geschikt om krachten over te brengen. Enerzijds omdat het moeiteloos door leidingen om bochten en hoekjes stroomt. Een ander voordeel is dat vloeistof niet samendrukbaar is. Het is daarom beter geschikt dan, bijvoorbeeld, lucht. Lucht is een gas. In een gas zweven de gasdeeltjes ver van elkaar, met veel ruimte ertussen. Daardoor kun je die deeltjes – de moleculen – gemakkelijk naar elkaar toe drukken. Dat zou een sponzig gevoel in het hendel geven en je hebt een grote slag nodig om druk op te bouwen. Bij een vloeistof liggen de moleculen al tegen elkaar aan. Daardoor kun je ze nauwelijks naar elkaar toe drukken. Het geeft daarom na een korte slag al een harde remdruk.

image002

Kokend heet
Bij het remmen zet je snelheidsenergie om in hitte. Die hitte wordt via de rijwind afgevoerd, maar trekt deels ook in de remklauw en de remvloeistof. Die vloeistof kan wel 150° Celsius worden. Dat stelt eisen aan de remvloeistof. Die mag niet gaan koken, want dan zou het gasvormig worden. Water is dus ongeschikt, want dat kookt al bij 100° Celsius. Minerale oliën verouderen en oxideren bij dit soort temperaturen te snel. Vandaar dat er meestal een remvloeistof op basis van glycol-ethers wordt gebruikt. De kookpunten hiervan liggen boven de 200 graden. Maar er zijn verschillende kwaliteiten. Die worden weergegeven in een rapportcijfer van het Amerikaanse Department Of Transportation: een DOT 3 remvloeistof moet een kookpunt van minimaal 205° Celsius hebben, een DOT 4 van minimaal 230° en een DOT 5.1 van 260° Er is ook een DOT 5.0 vloeistof, maar dat is een siliconenvloeistof, die niet mengt met “gewone” remvloeistof. DOT 5.0 wordt alleen door bepaalde Amerikaanse motormerken gebruikt.

Veroudering
Remvloeistof veroudert doordat het water aantrekt. Dat water komt via afdichtingen, via het ontluchtingsgaatje van het reservoir en via diffusie door de flexibele, rubberen remslangen in de vloeistof. Gelukkig absorberen Glycol-ethers water, waardoor het onschadelijk wordt en niet bij 100° kookt. Het kookpunt van de remvloeistof daalt er wel door: bij elke 1% water daalt het kookpunt met 25°. Wanneer het kookpunt onder de 180° komt, ontstaat er risico op dampbellen, die uitzetten en de vloeistof uit je leidingen duwen. Dan heb je ineens geen remdruk meer. Ook kan het water corrosie van de remzuigers en remcilinders veroorzaken, waardoor de remmen vast gaan zitten.

image001

Op tijd verversen
Vanwege de veroudering moet remvloeistof elke twee jaar worden vervangen. Het verversen van remvloeistof is een specialistisch werkje, dat je het beste kunt overlaten aan de vakman, die daar ook speciale vacuümapparatuur voor heeft. Bovendien weet je dan zeker dat het systeem met de juiste vloeistof wordt gevuld. In principe hoef je remvloeistof tussentijds niet bij te vullen. Wel moet je het niveau controleren. Een dalend niveau duidt meestal op versleten remblokken, maar kan ook op een lekkage duiden. Laat in dat geval altijd je remmen bij een officiële Suzuki dealer controleren. En wil je toch zelf bijvullen: gebruik dan altijd remvloeistof met minimaal het DOT-nummer dat op het deksel van je remreservoir of in je instructieboekje staat.

Ga voor meer informatie langs bij één van de Suzuki dealers.


Deel de pagina:   

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Meer informatie over het gebruik van cookies vind je in onze disclaimer.

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Meer informatie over het gebruik van cookies vind je in onze disclaimer.