Werken bij Suzuki – Rahul Vegada


Om een kijkje achter de schermen bij Suzuki te geven, gaan we één keer per maand in gesprek met een Suzuki medewerker. Van de marketing afdeling tot de werkplaats, zij zullen je alles vertellen over hun werk bij Suzuki. Deze maand is dat Rahul Vegada, PR & Social Media manager.

Vertel eens wat over jezelf, wie ben je en wat doe je?
”Ik ben Rahul Vegada en ik ben 28 jaar. Ik ben nu 6 maanden PR & Social Media Manager bij Suzuki Nederland. Het werk bevalt me erg goed, ik mag veel leuke dingen doen. Ik rijd  in alle modellen en heb veel contact met verschillende mensen. Ook mag ik mijn motorrijbewijs halen zodat ik meer gevoel krijg bij de Suzuki motoren.”

image001

PR & Social Media Manager, hoe zou je dat beschrijven voor een kleuterklas?
”Ik zorg ervoor  dat de journalisten een positieve ervaring  hebben  met onze producten, zodat zij er weer over schrijven. Ik zeg ook wel eens dat ik de verkoper van Suzuki ben richting de pers.”

Je komt dus veel journalisten tegen in de auto branche, wat is de algemene mening over Suzuki?
”Journalisten die van Suzuki houden, hebben ook echt iets met het merk. Er zijn oude modellen waar ze met veel lof over spreken, maar ook zeker de nieuwe. Veel van hen zijn vooral enthousiast over de zuinigheid en betrouwbaarheid van onze auto’s. Dus ik denk dat wij als organisatie ook echt trots mogen zijn op ons product en dit mogen uitstralen!”

Heb je regelmatig contact met de journalisten?
”Ik heb niet structureel contact met één journalist, dat wisselt per periode. Bij een persintroductie is het altijd druk met veel contacten en testdrives. 

Het is best een kleine wereld, waarbij onderling contact belangrijk is, want het heeft ook te maken met de ‘’gun-factor’’. De journalisten schrijven over jouw auto’s, dus is het ook belangrijk dat ze het jou gunnen.”

Suzuki is een omslag aan het maken naar een digitaal gedreven bedrijf. Wat houdt dat in voor jouw werk?
”Als bedrijf is het belangrijk om digitaal actief te zijn. PR is vaak nog old school want het gaat toch ook om het persoonlijk contact met journalisten.  Maar social media is natuurlijk alleen maar digitaal.

PR en social media groeit ook steeds meer naar elkaar toe. Voorheen moest een merk het meer van PR hebben. Nu heb je dat veel meer zelf in de hand, door middel van social media.

Daarnaast heb je tegenwoordig jongens en meiden die op Instagram, Facebook of hun blog soms meer bereik hebben dan een journalist of een tijdschrift. Dus het is ook belangrijk om samen te werken met hen.”

image003

Wat vind je zo leuk aan werken bij Suzuki?
”Ik vind het leuk dat het een vrij kleine organisatie is. We zijn met 70 man, dus ik ken nu wel echt iedereen. We betekenen allemaal veel voor elkaar, en we helpen elkaar op weg. Wat ik mooi vond, was toen ik Ted (de directeur van Suzuki) gewoon lekker aan zijn motor zag sleutelen in de werkplaats. Dat kan hier gewoon allemaal!

Het marketing team is een team met veel jonge mensen die digitaal omarmen en dat is fijn. De auto branche is een vrij traditionele branche, dus de verschuiving naar een digitale wereld is soms een uitdaging.”

Hoe ziet jouw ochtendritueel eruit op kantoor?
”Het allereerste wat ik doe is koffie halen voor iedereen op mijn afdeling. Vervolgens ga ik aan de slag! Ik heb iedere ochtend een media momentje ingepland, om te zien wat er over ons is gezegd en door wie. Dan check ik mijn agenda of er iemand een auto of motor op komt halen of dat ik een afspraak heb met bijvoorbeeld een journalist. En verder werk ik dan eigenlijk vanuit mijn inbox, en handel ik de dagelijkse zaken af.”

Suzuki is een Japans merk, speelt dat een grote rol?
”Japan is als land één van de voorstanders in technologie. Aan de ene kant heb je de meest extreme gekke dingen, en aan de andere kant de meer traditionele. Dat zie je ook terug in onze auto’s.

Je hebt de traditionele auto’s zoals de Baleno, die ziet er gewoon netjes uit. En je hebt de gekke nieuwe Ignis, een funky auto met aparte details. Als je dat weet door te vertalen in je merk, dan geloof ik wel dat we naast de oudere doelgroep ook  een jongere doelgroep kunnen bereiken.”

En dan tot slot, welke Suzuki is jouw favoriet?
”Als ik echt mocht kiezen, zou ik voor de Vitara gaan, je kan hem heel ‘’dik’’ aankleden. En als ik binnenkort mijn motorrijbewijs heb, ga ik natuurlijk ook voor een Suzuki motor. Het liefst de nieuwe GSX-R1000, die vind ik heel gaaf!”

mj

Meer weten over Rahul Vegada? Klik hier.

Bekijk hier alle vacatures bij Suzuki.


Deel de pagina:   

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Meer informatie over het gebruik van cookies vind je in onze disclaimer.

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Meer informatie over het gebruik van cookies vind je in onze disclaimer.